Opeens worden de kinderen groter en zelfstandiger. Het ‘kleine’ is er af. Een nieuw gebouw, verder weg van het hoofdgebouw.  De kinderen zitten al op de helft van hun basisschooltijd.

In groep 5 leren de kinderen de tafel van 7, 8 en 9 erbij. Aan het einde van het jaar kunnen ze de tafels t/m 10 dromen. Ze leren rekenen t/m 1000. De kinderen krijgen steeds moeilijkere deel- en keersommen aangeboden. Snel hoofdrekenen is ook een sport en ze werken aan meten, tijd en geldsommen.

Technisch lezen blijft belangrijk en begrijpend lezen wordt steeds moeilijker. De hoeveelheid werk neemt voor alle vakken toe. Thuis lezen blijft erg goed voor kinderen. Gelukkig lezen de kinderen ook op school lekker in hun zelf gekozen boeken van de  bibliotheek. In groep 5 houden kinderen hun eerste boekbespreking.

De woordenschat breidt uit met allerlei moeilijk woorden, ze krijgen nog meer spellingcategorieën aangeboden en de kinderen zijn bezig met het ontleden van zinnen, het benoemen van woordsoorten en het schrijven van een goed verhaal.

De wereldoriëntatie lessen leren de kinderen over geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek. Begrijpend lezen oefenen we stiekem ook tijdens deze lessen vol informatieve teksten. Topografie staat nu voor het eerst op het programma. Kinderen moeten echt leren hoe ze dit moeten onthouden. Ouders kunnen hier goed bij helpen.

In groep 5 krijgen de kinderen voor het eerst zwemles. Samen in de bus naar het zwembad. Hoe leuk is dat!

Ouders zijn vaak verbaasd over wat hun kind aan het einde van het jaar al kan. Wat kunt u doen om te helpen?

• Laat uw kind klokkijken en afrekenen bij de kassa. Zo oefent hij/zij rekenvaardigheden.
  • Lees samen een boek. Voorlezen en zelf lezen zijn goed voor de uitbreiding van de woordenschat.
  • Een tafel opzeggen binnen 20 seconden lastig? Hang de tafels evt. aan de binnenkant van de wc-deur, zo kan uw kind oefenen.
  • Speel gezelschapsspelletjes met uw kind(eren). Dat is ook goed voor de concentratie.