Groep 8

Er zijn nog genoeg nieuwe dingen te leren in het laatste jaar. Dus het is hard werken in de klas. Maar het is nodig, want het definitieve advies komt eraan. De hormonen gieren bij de meeste kinderen nu wel door hun lijf. Ze bepalen alles het liefst zelf en vinden dat volwassenen niet moeten zeuren. De puberteit gaat vrolijk door.

Ze realiseren zich ook dat dit het laatste jaar is, dat ze met hun klasgenoten samen zijn. Het laatste jaar op de Nicolaas. Dat is bijzonder en dat voelen de kinderen.

De overstap naar het voortgezet onderwijs is spannend. Het is belangrijk dat u en uw kind zich goed oriënteren op de verschillende scholen die bij het (voorlopig) advies passen. Bezoek alvast open dagen, kijk rond op de scholenmarkt in Pier 80, of maak een afspraak op de school die u graag wilt bezoeken. In november hebben we een aantal scholen bij ons op school uitgenodigd die u voorlichten over hun werkwijze. In december en januari bezoeken we een paar scholen met de kinderen. In februari is het definitief adviesgesprek en daarna kunt u uw kind gaan aanmelden op een school. Het advies is gebaseerd op Citotoetsen in groep 6,7 en 8 en op de werkhouding, inzet en attitude. In april maken de kinderen de Centrale Eindtoets. Soms verandert het advies nog na de Eindtoets. Het mooie is dat het advies alleen maar hoger kan worden, nooit lager.

In groep acht zijn er veel leuke momenten. Er zijn voorstellingen, gastlessen, een sportdag en het kamp in Baarn.  Aan het einde van het jaar voeren de kinderen een musical op voor ouders en leerkrachten. Dit is een hoogtepunt in het jaar. Het kamp en de musical zorgen ervoor dat de Nicolaastijd op een prachtige manier wordt afgesloten.

De meeste kinderen staan in de jaren hierna nog regelmatig op de stoep om even gedag te zeggen tegen hun leerkrachten van vroeger en nog even dat fijne Nicolaasgevoel te krijgen.

Leessuggesties voor ouders:

Het puberend brein, van Eveline Crone

Puberbrein binnenstebuiten, van Huub Nelis

Pubers zijn leuk! Zeker als je ze begrijpt, van Tischa Neve

Leuke / handige sites voor uw kind:

Hier kunnen kinderen woorden of begrippen invoeren en zich zelf laten overhoren.

www.topomania.net

Hier kunnen kinderen topografie oefenen.

www.lereniseenmakkie.nl

Hier staan handige tips voor hoe je kunt leren voor verschillende vakken.