week 13 - "gezond is niet lekker"

week 13 - "gezond is niet lekker"

Het lijkt soms wel alsof kinderen bewust alles vermijden dat gezond is. Daar zijn vaak echter verrassend goede redenen voor. Met onderstaande tips wordt het makkelijker die te vermijden:

  • Houd de smaak mild. Kinderen hebben veel gevoeliger smaakpapillen dan volwassenen. Sterke kruiden en andere vreemde smaken zijn voor hen dus veel overweldigender en daarom moeilijker te eten. Maak het eten niet pittig en gebruik geen heel bittere of heel zure smaken.
  • Een hapje proeven. Om een nieuwe smaak lekker te gaan vinden, moet je hem eerst een paar keer geproefd hebben. Een heel klein hapje is daarvoor genoeg! Wil je niet te veel gezeur over bijvoorbeeld groenten, laat ze dan eerst een paar keer alleen een lepeltje eten om te wennen. Meer dan dat hoeft niet – dat zorgt waarschijnlijk alleen dat ze een nog grotere hekel aan het eten in kwestie krijgen.
  • Benadruk niet dat iets gezond is. Veel kinderen gaan er automatisch vanuit dat gezond eten vies is. ‘Het is gezond’ is dus geen goed argument als je wilt dat ze hun bord gewoon leeg eten. Zet het eten gewoon als iets lekkers op tafel. Zo voorkom je die tweedeling tussen ‘lekker’ en ‘gezond’ zo veel mogelijk.

 

Terug

Schiedamseweg 227

3026 AN Rotterdam

010 - 462 49 08

info@nullnicolaas-school.nl