De Nicolaasschool is Lekker Fit

De Nicolaasschool is Lekker Fit

We brengen de kinderen in beweging door op gevarieerde wijze bewegingsmogelijkheden aan te bieden. Dit doen we door de groepen 1 t/m 8 twee tot drie keer in de week 45-60 minuten bewegingsonderwijs te geven. Deze lessen worden verzorgd door de vakleerkrachten lichamelijke oefening en een dansdocente van onze school. De groepen 5/6 hebben één keer in de week zwemles. Ook hebben alle klassen op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag een half uur TSO. Hier worden dagelijks één of meerdere spellen of sporten aangeboden waar uw kind aan mee kan doen.

Tijdens de gymlessen worden er regelmatig clinics gegeven in diverse sporten door een trainer van de desbetreffende sport. Deze lessen zijn bedoeld om de leerlingen enthousiast te maken voor deze sport. Wij hopen zo dat zoveel mogelijk kinderen lid worden van een sportvereniging. Indien u graag wil dat uw kind lid wordt van een vereniging, maar niet weet hoe, dan helpt één van de gymleerkrachten u graag. Als u de contributie zelf niet kunt betalen dan kan dit vergoed worden via het Jeugdsportfonds. Ook hiervoor kunt u een afspraak maken met één van de gymleerkrachten.

In groep 3 t/m 8 is het verplicht om tijdens de gymlessen gymkleding te dragen. Wij adviseren u om uw kind een korte broek en een T-shirt mee te geven. Gymschoenen zijn niet verplicht, maar wel gewenst aangezien dit veel veiliger en hygiënischer is.

Na schooltijd wordt er binnen het keuzeprogramma ook nog dagelijks sport en spel aangeboden én zijn er op regelmatige basis na schooltijd sporttoernooien en activiteiten waar uw kind aan mee kan doen.

 

Ook zijn wij een ‘Gezonde school’

Wij leren we de kinderen gezonde keuzes te maken in hun voeding. Wij stimuleren het eten van fruit en groente en het drinken van water. Regelmatig eten is erg belangrijk voor uw kind. Zorg dat uw kind altijd thuis ontbijt, zodat hij of zij de dag op school goed kan beginnen.

  • Om 10:00 uur groente of fruit. Op school eet uw kind om 10:00 uur een tussendoortje. Er zijn veel snacks te koop die er op het eerste gezicht gezond uitzien, maar dit eigenlijk helemaal niet zijn. Er zit vaak veel suiker in wat wordt omgezet in lichaamsvet en/of het maakt uw kind druk. Ook repen en koekjes die speciaal voor kinderen zijn gemaakt zijn vaak niet gezond. Wij stimuleren hierom dat u uw kind groente of fruit meegeeft als tussendoortje. Op de markt kunt u groente en fruit kopen voor een goede prijs.
  • Rond 12:00 uur lunchen we op school. Wij vinden het belangrijk dat uw kind een gezonde lunch bij zich heeft, bijvoorbeeld volkoren brood met beleg, een wrap of salade. Probeer uw kind zo min mogelijk wit brood of voorverpakte producten mee te geven. In deze producten zit vaak veel suiker en weinig voedingsstoffen die uw kind nodig heeft om goed te kunnen presteren op school.
  • Tussendoor drinken we water uit een eigen flesje. Genoeg drinken is heel belangrijk. Het houdt het lichaam gezond, voorkomt hoofdpijn en helpt zelfs bij de concentratie in de les. Op de Nicolaasschool drinken de meeste kinderen water. Dit is het meest gezonde wat je kunt drinken en ook nog het goedkoopste. Water kun je extra lekker maken door er een schijfje citroen of limoen in te doen. Een plakje komkommer is ook heerlijk en een stukje diepvries fruit maakt het water ook lekker koel.    

 

Wij hebben op de Nicolaasschool een diëtiste. Maryam Mozahab is elke vrijdag op onze school werkzaam. Indien u een afspraak voor uw kind wilt maken kunt u contact opnemen met de groepsleerkracht van uw kind.

 

Jarig zijn is voor een kind een hele gebeurtenis. Zeker het trakteren in de klas is een belevenis op zich. We vragen u de traktatie enigszins binnen de perken te houden. Kinderen zijn ook al heel blij met een traktatie die bestaat uit één onderdeel.

Terug

Schiedamseweg 227

3026 AN Rotterdam

010 - 462 49 08

info@nullnicolaas-school.nl