Thema gedachtenonderzoek en het brein- tot de meivakantie

Thema gedachtenonderzoek en het brein- tot de meivakantie

Maandag 8 maart 2021

Vorige week zijn we gestart met een nieuw thema, gericht op leer-en veerkracht en positieve psychologie. Tot de meivakantie staat het thema 'gedachtenonderzoek en de werking van het brein' centraal. Gedurende een schooldag, besteden leerkrachten aandacht aan deze onderwerpen. U kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan het bespreken van de leerkuil, op momenten dat kinderen denken dat ze een som nooit zullen begrijpen en het op willen geven.

Ook leren we kinderen dat je gedachten invloed hebben op je gevoel en gedrag. Als een kind in de pauze ruzie krijgt met een klasgenoot, kan het volgende besproken worden: Stel je voor dat een klasgenoot niet met je wil spelen. Als je gedachte dan is: 'Niemand wil met me spelen, ik heb geen vrienden', dan voel je je verdrietig en misschien zelfs boos. In je gedrag zie je dat terug. Je krijgt bijvoorbeeld ruzie, of zit stil in een hoekje. De leerkracht leert de leerling dat een helpende gedachte, iets heel anders op kan leveren. Zelfs als de situatie hetzelfde is. Als een klasgenoot niet met je wil spelen, welke gedachte kun je dan ook hebben? Je kunt ook denken: Ja, dit spel is nog volop bezig, ik kan nu even niet meedoen. Ik zoek een andere klasgenoot op om mee te spelen. Misschien kan ik straks wel meedoen, want we zijn wel goede vrienden.  Het gevoel is dan positief. Het gedrag kan dan zijn: Het kind loopt vrolijk naar een ander groepje en sluit daarbij aan.

Zo zijn er allerlei manieren om invloed te hebben op je gedachten en daarmee je gevoel en gedrag. Ook thuis is het interessant om hiermee aan de gang te gaan.

Wij hebben er zin in om hier volop mee bezig te zijn.


Terug