Breinweetjes

Breinweetjes

  1. HET BREIN IS NEUROPLASTISCH

Neuro..wat?... Eigenlijk wordt hiermee bedoeld dat de structuur van onze hersenen zich aan kan passen. Dit kunnen we doen door bewust dingen wel of juist niet te doen, te leren of te ervaren. Alleen.. dan moeten we dus wel precies weten wat een positief en wat juist een negatief effect kan hebben op onze hersenen.  Wetenschappers ontdekken steeds meer ‘geheimen’ van ons brein en hoe we daar ‘slim’ mee om kunnen gaan. En dat is goed nieuws, zeker voor het onderwijs! Als we weten hoe je het beste kunt leren of hoe je bijvoorbeeld je concentratie kunt verhogen of wat juist goed is voor je hersenen en wat niet, dan kunnen we daar rekening mee houden! Het innovatieve Leer- en veerkrachttraject waar wij onder leiding van Dr. Van Zundert als één van de eerste scholen in Nederland aan deelnemen, leert ons ook iets over deze ‘neuroplasticiteit’ van de hersenen en hoe we daar zo goed mogelijk gebruik van kunnen maken! Van tijd tot tijd zetten we een ‘breinweetje’ op de app zodat ook u als ouder uw voordeel kunt doen met deze ‘weetjes’!

 

  1. CONCENTREREN KUN JE LEREN…deel 1

Concentratie is van groot belang als je wilt leren….dat is geen nieuws. We zeggen als leerkracht of ouder wel eens ‘concentreer je nu eens even’, maar niemand vertelt een kind hoe hij/zij dat dan moet doen. De wetenschap heeft ontdekt hoe we dat kunnen aanleren bij zowel grote als kleine mensen! We noemen dat aandachttraining. En wat blijkt, aandachttraining helpt  niet alleen om het concentratievermogen te vergroten, maar heeft nog veel meer voordelen die ondertussen wetenschappelijk bewezen zijn. Zo kunnen kinderen hun emoties beter reguleren, kunnen beter met tegenslag omgaan,  ervaren ze meer rust, slapen ze beter, voelen zich minder angstig of ‘down’ en hebben meer controle over hun reactie in bepaalde situaties. Aandachttraining is een onderdeel van ons Leer- en Veerkrachttraject. Gelukkig is juf Brenda al gecertificeerd trainer en dus op de woensdagen al bezig met het geven van deze training aan kinderen! 

 

  1. CONCENTREREN KUN JE LEREN….deel 2

Wist u dat wanneer je je laat afleiden tijdens het leren/concentreren, je brein ongeveer 6 minuten nodig heeft voordat het zich weer volledig kan concentreren? Als je dus om de paar minuten op je telefoon kijkt, of naar de tv kijkt tijdens het leren, of je snel reageert op allerlei ‘prikkels’,  is de kans groot dat er niet veel van de leerstof blijft hangen en je alleen maar langer doet over het leren of maken van iets. Het is dus van groot belang dat je je concentratie traint zodat je je ook niet snel af LAAT leiden. Gelukkig hebben wij deze training in de school en kunt u uw kind ook thuis vertellen waarom het echt niet verstandig is om met je telefoon naast je te leren!

 

  1. CONCENTREREN KUN JE LEREN… deel 3

Sociale media en het internet hebben een aantoonbaar negatief effect op ons concentratievermogen. Kinderen en volwassenen die veel gebruik maken van digitale media hebben bijvoorbeeld vaker moeite om voor lange tijd boeken te lezen, ze zijn immers gewend om snel te schakelen van het één naar het ander en ‘verslappen’ zo als het ware hun ‘aandachtspier’. Dit kan dus vooral lastig zijn voor jonge mensen, waarvan de hersenen beïnvloedbaarder zijn en zij dus moeite kunnen hebben om concentratievaardigheden te ontwikkelen. Gelukkig weten wij hier op de Nicolaasschool dat je je concentratie/je aandacht kan trainen! Juf Brenda is ondertussen gediplomeerd en gespecialiseerd in het geven van aandachttraining aan kinderen. Iedere woensdag geeft zij training in de school en op dit moment doet zij dat in de groepen 4!

 

  1. ZORG VOOR BREINRUST ..deel 1

Wat blijkt: hard, lang, snel en intensief leren of werken maakt ons niet effectiever! Breinwetenschappers hebben aangetoond dat het brein hersteltijd nodig heeft om beter te kunnen functioneren. Eén van de belangrijkste voorwaarden om een effectieve dag op school te hebben is dus om uitgerust zijn. Uitgerust zijn blijft een basisvoorwaarde voor fitheid samen met voldoende lichamelijke beweging. Voor de rust van het brein en het verwerken van informatie betekent dit: Op tijd naar bed en beter slapen!

  1. ZORG VOOR BREINRUST ….deel 2

In een vorige breinweetje stond dat uitgerust zijn samen met lichamelijke beweging zorgt voor fitheid van het brein. Dat beweging goed was voor je hersenontwikkeling dat wisten wij al op de Nicolaasschool, wij zijn al jaren ‘Lekker fit!-school en hebben meer beweegmomenten voor kinderen dan de gemiddelde basisschool in Nederland. Met vakleerkrachten voor dans, gym, kleutergym in het keuzeprogramma en bij sport en spel tijdens de TSO, zijn wij letterlijk op de Nicolaasschool voldoende in beweging!

  1. ZORG VOOR BREINRUST deel 3

Belangrijk: stop op tijd  met schermactiviteiten op een computer, tablet of telefoon, omdat het lichte scherm van tablet, of tv je brein prikkelt. Daardoor denkt je brein dat de dag langer duurt en komt je brein te laat in de avond in de ruststand. Het kan dan pas later beginnen met het verwerken van alle indrukken van die dag. De dag rustig eindigen en op tijd naar bed gaan, is een voorwaarde voor een goede nachtrust en zorgt vervolgens weer voor een effectieve schooldag.

  1. STRESS BLOKKEERT HET LEERVERMOGEN

Wetenschappers hebben ontdekt dat wanneer je veel stress ervaart, je veel moeilijker kunt leren. Stress blokkeert dan letterlijk het vermogen om te kunnen leren doordat de verbinding met een bepaald deel van je hersenen tijdelijk even moeilijk of niet tot stand komt.  Stress kan komen omdat een kind zich heel veel zorgen maakt om iets van thuis of om een ruzie in de klas. Het kan komen omdat het kind zich druk maakt om een toets die gaat komen en hij/zij de juf/meester/ouders niet teleur wil stellen. Het is belangrijk dat een kind leert herkennen wanneer hij/zij stress ervaart en hoe dat voelt, om vervolgens iets in te zetten wat ontspanning geeft. Want… wanneer je ontspant (en dat kan al door een paar keer rustig en diep in – en uit te ademen) komt de verbinding met je ‘hogere denken’ weer tot stand en kan iemand weer makkelijker informatie opnemen of uit zijn/haar geheugen vissen bij een toets! Dus… relax… Als wij zien dat een kind zich blijvend zorgen maakt, proberen we het gesprek aan te gaan om te helpen en zullen we contact met u zoeken wanneer dat nodig is.  Wanneer u merkt dat uw kind zich druk maakt om iets en u denkt dat de leerkracht hierbij kan helpen.. kom het bespreken!

Breinweetje

Het brein kan NIET multitasken!

Doe één ding tegelijk waar je je aandacht echt bij nodig hebt!

Wat blijkt: Wij denken dat we kunnen multitasken, maar dat kan het brein niet. Ons brein kan wel snel schakelen van het één naar het ander, maar dat maakt ons MINDER effectief.

We doen gecombineerde taken minder goed en we doen we er langer over dan wanneer we ze achter elkaar doen. Dus je huiswerk maken, mail bijhouden en op je telefoon kijken, is niet handig! De kans is groot dat je meer fouten in je huiswerk maakt of er véél langer over doet! Je brein heeft namelijk meerdere minuten nodig om weer optimaal te kunnen focussen op de taak die je eigenlijk aan het doen was! Lopen en tegelijkertijd je boodschappenlijstje verzinnen kan dan weer wel (mits het niet te druk is met verkeer uiteraard!), want lopen is een automatisme en heeft je aandacht niet echt nodig….

 

Breinweetje

LACH NOG VAKER

Lachen zorgt ervoor dat het stresshormoon in ons bloed daalt! Het voordeel daarvan is dat ons lijf ontspant, we beter bestand zijn tegen ziektes en minder snel angst ervaren.

Dus een klein grapje om vast een beetje te ontspannen:

Het is blauw en niet zwaar:

Lichtblauw!

 

Breinweetje

BEWEGEN IS GOED VOOR JE HERSENEN

Bewegen zorgt ervoor dat er meer zenuwverbindingen en hersencellen aangemaakt worden in je brein! Dat gebeurt vooral in het deel van je hersenen die je helpt bij het verwerken en het opslaan van nieuwe informatie. Dat is wel heel handig bij het leren natuurlijk! Daarbij komt dat wanneer je beweegt je hart extra bloed naar je hersenen pompt en er dus meer zuurstof bij je hersenen komt. Wanneer je dit met regelmaat doet, worden de bloedvaten in je hersenen wat groter en is de doorbloeding van je hersenen (en dus de werking ervan) beter!

 

 

 

 

 

 

 

 

Breinweetje

HET BREIN HOUDT VAN (SLAAP)REGELMAAT

Al eerder hebben we vertelt dat breinrust heel belangrijk is. Nu blijkt ook dat een vast patroon (dus steeds op dezelfde tijd naar bed) je brein ook beter laat werken! Bij een vast avondpatroon, zoals nog even een boek (voor)lezen in bed, begrijpt het brein dat het slaapmoment nadert. Vermijd beeldschermen van computers, telefoons en tv het laatste half uur voordat je gaat slapen, want het kunstmatige licht daarvan houdt je hersenen langer ‘wakker’ en dat komt de breinrust dan weer niet ten goede. Maar… na (gemiddeld) hoeveel uur is het brein en het lijf van een schoolgaand kind weer uitgerust? Hieronder een handig overzicht!

Slaap lekker vanavond!

Leeftijd

Gemiddelde slaapbehoefte

4 en 5 jaar

12 uur per nacht

6 t/m 9 jaar

11 uur per nacht

10 en 11 jaar

10 uur per nacht

12 jaar

9 uur per nacht

 

Breinweetje: Dankbaarheid 1: …hoe leren kinderen dat eigenlijk? Kinderen kijken de eerste zeven levensjaren vooral naar wat jij doet. Zij kopiëren jouw gedrag, ook het goede gedrag. Dus stel dat ze iets krijgen waarvan jij denkt, dat jouw kind dat fijn vindt. Dan zeg jij gewoon “dank je wel” voor je kind. Tenslotte vindt jij het ook fijn dat ze het krijgen. En dan komt het vooral aan op vertrouwen, vertrouwen in je kind, op positieve gedachtes over je kind. Na een tijdje gaat je kind namelijk het gedrag overnemen. Het is kennelijk heel normaal en gewoon als je iets krijgt wat je graag wil of fijn vindt, dat je dan, dank je wel zegt.

Op deze manier wordt het heel natuurlijk aangeleerd en is het voor je kind niet een standaard nietszeggend zinnetje om van jouw geklaag: ‘’en wat zeg je dan’’, af te zijn.

Nee, het is een gevoel dat je kind ook echt zelf ervaart, een gevoel wat van binnen gelukkig maakt.

Breinweetje Dankbaarheid 2: tip voor het naar bed gaan!

Daarnaast is er nog een mooi ander voorbeeldgedrag. Als jij je kind naar bed toebrengt dan kan jij nog even de dag doornemen. En ondertussen kan jij tegen je zoon of dochter vertellen waar jij dankbaar voor bent (en waarom!). Dat maakt het avondritueel ineens een stuk positiever.

Na een tijdje kan je dan vragen waar je kind dankbaar voor is. Grote kans dat jij dit niet eens hoeft te vragen maar dat je kind dit na een tijdje spontaan zelf gaat vertellen als jij vertelt waar jij dankbaar voor bent.

Breinweetje Dankbaarheid 3: Pot op de tafel!

Kan je kind al schrijven? Dan hebben we hier tip waarvan we weten dat deze goed werkt:

Pak een mooi doosje of een pot en zet deze samen met een stapeltje papier en een pen op plek in huis waar jullie met regelmaat langskomen (bv de eettafel). Iedere keer wanneer je dankbaar bent voor iets, dan kan je dat op een briefje schrijven (en schrijf ook kort op waarom) en stop je dat in de pot. Na een week haal je alle briefjes eruit en kan je ze samen bekijken onder het genot van een kopje thee…. Moet je eens kijken wat voor een waardevolle en soms hilarische momenten dat op kan leveren!

 

Thema: de hersenen of manieren van leren (deel 1)

Wist je dat…

…je je hersenen wel zou kunnen vergelijken met een landkaart? Als je geboren wordt, is het landschap nog best leeg en ben jij de ontdekkingsreiziger. Je leert iedere dag veel nieuwe dingen op school en thuis. Je leert elke keer als je iets nieuws ervaart of doet. Je oefent dingen steeds opnieuw, zoals het spelen in de box als baby, lopen, fietsen, woordjes leren, schrijven en rekenen, maar ook hoe je vriendjes maakt of hoe je boos wordt. Hierdoor ontstaan er een soort paadjes in je hersenen. Als je vaak hetzelfde paadje “loopt” door te oefenen, wordt het paadje steeds breder en kan je het steeds makkelijker en sneller bewandelen. Omdat je ondertussen steeds meer leert komen er ook steeds meer zijwegen. Je hersenen maken dus al deze verbindingen doordat je leert.

En wil je iets afleren? Bijvoorbeeld als je weet dat je onaardig tegen iemand doet omdat je dat tot nu toe altijd deed als je boos werd? Dan leer je een nieuwe weg te maken en zorg je ervoor dat er een verboden toegangsbord komt voor je oude ‘boze’ weg. Dus… als je een volgende keer merkt dat je boos wordt, kies dan voor een betere reactie! Hoe vaker je die betere reactie oefent, hoe makkelijker het voor je wordt! We leren het meest met vallen en opstaan, door het gewoon te proberen. Wat wil jij vandaag leren? Huppekee….aan de slag!

 

 

Manieren van leren (deel 2)

Vorige keer hebben we kunnen lezen dat we het meeste leren met vallen en opstaan, door het gewoon te proberen. Zo heb je misschien ook leren fietsen, eerst op een loopfiets of driewieler en later op een echte fiets. Als je hebt leren fietsen, kun je het nu zonder moeite en zonder dat je erbij nadenkt. Dan heb je dus een soort snelweg gemaakt in je hersenen. Leren heeft te maken met het opbouwen van heel veel verbindingen, snelwegen in je hersenen. Als je over heel veel verbindingen beschikt, heb je al best veel geleerd. Waar ben jij goed in? Weet je al wat jouw talenten zijn?

Manier van leren (deel 3)

Wist je dat we een linker en rechter hersenhelft hebben? Deze twee helften zijn met elkaar verbonden door een hersenbalk. Via deze hersenbalk werken beide hersenhelften samen. Om iets nieuws te kunnen leren is het nodig dat beide hersenhelften goed samenwerken. Je linker hersenhelft bestuurt alles in de rechterkant van je lichaam en de rechter hersenhelft alles in de linkerkant van je lichaam. Als je veel oefeningen doet met allebei de kanten van je lichaam kun je beter leren. Het is dan ook belangrijk om zo nu en dan even uit het ‘leren’ te stappen en te gaan bewegen! Zo krijg je weer meer zuurstof in je hersenen door het bewegen en dat is goed voor de werking van de hersenen. Zo kan je bijvoorbeeld de kruisloop oefenen, gewoon op de plaats of lopend door de ruimte. Veel plezier!

                                                      

Positieve denkers zijn veerkrachtiger… en hebben dus voordeel!

Kinderen die goed zijn in positief denken kunnen beter met teleurstellingen omgaan dan kinderen die dit minder goed kunnen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen die hebben geleerd om positief te denken op latere leeftijd meer kans hebben op een gezonder, gelukkiger en succesvoller leven.

Belangrijk voor alle vaders en moeders: u bent het rolmodel voor uw kinderen!

Hoe optimistischer ouders zijn ingesteld, des te beter leren kinderen de principes van het positief denken begrijpen. Als je aan je kinderen laat merken dat jij een positieve draai weet te geven aan tegenslagen, dan nemen kinderen dit gedrag vanzelf van u over.

 

 

 

 

Terug