Geen sieraden tijdens de gym

Maandag 13 september 2021

De vakleerkrachten gym, groepsleerkrachten en /of juf Monique raken best vaak in gesprek met ouders en leerlingen over het af doen van sieraden.

Leerlingen hebben een ring, ketting of oorbellen in/ om die een speciale betekenis hebben en niet af ‘mogen’.

Wij snappen dat sommige sieraden een mooi of dierbaar verhaal met zich mee kunnen dragen. Helaas is dit voor ons als school geen reden om de sieraden tijdens de gymlessen niet af te laten doen.

Een pink die blijft hangen in een oorbel, waardoor de oorlel uitscheurt, een gekneusde vinger waardoor de ring niet meer afgaat en de vinger beknelt.  Een hand die bij een tikspel in de ketting blijft hangen, het is snel gebeurd en soms zijn de gevolgen niet prettig.

Er is dan ook voor ons als school geen enkele discussie over het afdoen van sieraden tijdens de gymlessen of andere sportactiviteiten. Wij verkiezen de veiligheid van al onze leerlingen boven de gevoelswaarde die sommige sieraden met zich meedragen.