De Peuterschool.

Kinderen bezoeken de peuterschool als ze twee tot vier jaar oud zijn. In deze twee jaar worden ze steeds zelfstandiger. Ze ontwikkelen dus veel nieuwe kennis en vaardigheden.

Dit verdelen we over 4 domeinen: Taal, rekenen, motoriek en sociaal- emotionele ontwikkeling.

Taalontwikkeling:

Peuters hebben volwassenen nodig om hun woordenschat uit te breiden en te leren om langere zinnen te maken. Ook leren ze zo hun mening, ervaringen en ideeën te verwoorden.

Rekenontwikkeling:

Peuters leren tellen en oefenen met begrippen rondom lengte, gewicht, grootte en tijd. Ze leren begrippen door ze met hun hele lijf te ervaren. Dit vormt de basis om later het “echte” rekenen onder de knie te krijgen.

Motorische ontwikkeling:

Rennen, springen, klimmen, klauteren en het liefst de hele dag door. Peuters hebben ontzettend veel energie en willen graag bewegen. Ook leren ze bewegingen steeds kleiner en fijner te maken.

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

Peuters leren verschillende emoties bij zichzelf en bij anderen herkennen en benoemen. Op de peuterschool spelen kinderen naast en met elkaar. Gaandeweg leren ze steeds beter samen spelen waarbij ze op hun beurt moeten wachten en materiaal moeten delen.

Jonge kinderen hebben anderen nodig om iets te leren. Ouders zijn de meest belangrijke volwassenen in het leven van (jonge) kinderen. Zij hebben de belangrijkste taak die er is: hun kind begeleiden in het proces naar zelfstandigheid.

Elke week worden er ouder- en kindactiviteiten georganiseerd, zodat u weet waar uw kind mee bezig is. Zo kunt u ook thuis met bijvoorbeeld een thema oefenen. Op die manier beperkt het leren en ontwikkelen van uw kind zich niet alleen tot de peuterschool, maar gaat het continu door.

Heeft u vragen? Wilt u meer informatie of wilt u uw kind inschrijven? Bezoek de website van De Rotterdamse Peuterschool of vraag het de pedagogisch medewerkers.

Tip: Er is ook een Ukkiegroep waarbij u samen met uw kleintje ( van 0 t/m 2 jaar) van harte welkom bent. Terwijl uw dreumes went aan het spelen met andere kinderen en vriendjes maakt, leert u andere ouders kennen. De Ukkiegroep is bovendien een goede voorbereiding op de peuterschool.